Home


ex WWW.HORUS-SAILING.NL

E-mail

Tallships 2003 a/b SV Excelcior LT 472

Van 2e maat tot chef afwas

Delfsail tot Travemunde






Gaft Ketch The sailing trawler EXCELSIOR was gebouwd in Lowestoft in 1921 en viste in de Noord Zee, trawlvisserij op schol tot 1935. Ze is daarna verkocht naar Noorwegen en was een motor coaster voor de volgende 36 jaar, genaamd Svinør. In 1972 is ze terug gehaald naar Engeland voor de restauratie



 


12 juli

s 'middags drie uur delfsail veel mensen veel schepen, wel een stuk of twaalf tallships meer dan ik ooit heb gezien. Uiteraard weer als ik aankom is het zonnig en warm. wat een genot is voor de organisatie. Geen gasten aanboord dus een rustig begin en na een uurtje begint het feest met het doen van bootschappen. Wanneer we terug komen begint net de crewparade met voor de showband(crew) uit Indonesië zeer spectaculair met drummes in een duikpak en andere in heel  kleurrijke uniformen. Later in een ander land zal ik wel een foto maken.

De boodschappen aan boord en  een oproep voor de bbq naar het plaatselijke voetbalveld alwaar veel bemanning in uniform samen kont. Drie bonnen de man een voor de worst een voor de shahlick en niet te vergeten een voor het biertje welke dus het eerste gebruikt wordt. Na een tijd beginnen de wolken donker te worden en met de Indonesiërs voorop het veld af. Hier begint het er staat daar iemand uniform ons aan te staren en ineens herkenning niet door mij maar de schipper "dennis is that you from the standard? yes. But thats a uniform? Yes i'm now missenmastbosun on the MIR". Dennis ontmoeten we twee jaar geleden in bergen (N) waar hij zijlmaker was op de “Standard” een replica uit de middeleeuwen Dennis zag er uit als eenzeerover en leek op wat ik misschien verwachten van een rus. Dennis ziet er nu uit als een Russische officier kort haar en uniform Het eindigt allemaal met een stevige borrel op de excelcior met herinneringen ophalen aan Bergen en Esjberg waar ik niet meer bij was.

Nog meer borrels met de bemanning van de  Asgard II uit Dublin en het bezoeken daarna van de plaatselijke horeca met freebees van de organisatie wordt niks.

Stervens druk bij en in de kroegen niet met bemanning maar met de bezoekers van delfsail.


13 juli


Zondag rustdag Bill maakt zich zorgen over de trip naar Gdynia want onze trainees komen pas maandag avond. dus aan mij de taak om de route te checken op afstanden getijden en dus plannen. Na alle kaarten en boeken uit de kast te hebben gehaald en de kaarten bestudeerd tot een conclusie gekomen.

Dinsdag ochtend om 02.00 uur vertrekken en met een snelheid van gemiddelde van vier knopen per uur de gehele reis door hebben we vijf en een halve dag nodig wat neer komt op een verwachte aan komst op 20 juli en de gasten vertrekken op 21 juli 02.00uur. Dit baart ons toch wel wat zorgen. De excelcior kan 7kn op de motor maar dat is geen echter optie als een zeilboot zijnde moeten we het hebben van de wind. Morgen verder kijken. Vanavond parade of sail en na een spectaculair vuur werk verlaten de tallships Delfsail



14 juli

s'Ochtens met onze liason officier naar zijn huis om software te downloaden voor de weatherfax want ik heb een SSB radio en Bill een laptop. Te weinig floppies dus maar proberen op een andere manier. De bib en enige bedrijven geprobeerd maar niet gelukt dan maar in Gdynia als we tijd hebben.

Schoon schip maken en wachten op de trainees.

17 juli 8.00

Herstart vanaf de BKYC naar gdynia vlakke zee om te beginnen  en een gedraaide wind van NE ESE wat ons beter is . Het gat tussen veertien en zeventien is het kielerkanaal waar we in Holtenau aankwamen gistermiddag om te bunkeren  en daarna op naar Bornholm  vanaf Kiel koers 080 wind NE 5&6 Bf. Na een rustige passsage van het kanaal nu stampen tegen de wind  nog 350M te gaan  en de eerste zieken dienen zich aan .

De wind brengt ons nergens behalve in de goede richting  en na een tijdje stampen en meer zieken wordt het besluit genomen om terug te gaan richting kiel  voor ten eerste een goede nacht rust dit mede omdat we dubbele wachten hebben gedraaid als bemanning . De dubbele wacht ten dele omdat Nick het afvoer systeem van de WC heeft moeten onstoppen, dat een bolus door een afvoer pijpje van 10 mm gaat is niet meer de vraag maar 9 is te weinig terwijl de pijp 40 mm was. En een dubbele wacht omdat de trainees nog geen ervaring hebben, negen jongens van vijftien, Jenny en twee leraren.

Na een lekker biertje bij de BKYC, aanrader vanwege de prijs, en een goede nacht slapen zijn we nu onderweg, de herkansing voor Gdynia .

Deze keer moet het gaan want er is geen tijd meer over. Ik ga weer liggen want om twaalf is het weer op de post en het regent nu behoorlijk, wat weer een verkoeling is na de hitte van gisteren

18 juli 11.00

Niet echt het gevoel van een goede nachtrust. Bills wacht en het is grijs met wat druppels 070 de koers naar het waypoint bij Bornholm nog zo'n 180M naar Gdynia. Op het ogenblik 7kn wat zou betekenen 30uur en aankost op zaterdag , maar 7kn als gemiddelde is wel erg veel in het slechtste geval gaan we uit van vier wat inhoud 45 uur nog steeds op tijd voor de trainees maar eigenlijk te laat voor de crew want er komen nieuwe gasten.

Strak stoppen we een tijdje met motorzeilen en gaat Bill wat onderhoud doen aan de schroefas tenslotte trilt alles nu al dagen en beginnen bouten en moeren wat los te trillen, vast zetten dus. Voor de rest is het zoals gezegd grijs met een windje 3Bf uit het westen niet het meest ideale maar beter dan tegen


19 juli 14.00

De zon komt door we naderen Gdynia in een bijna vlakke zee op weg naar basin I. Na een zeer grijze nacht met aan het begin weer onweer en bliksem voor ons komen we toch nog op een redelijke tijd aan.  De Stad Amsterdam moet nog volgen samen met wat andere tallships. Moet zeggen dat na een ochtend van redelijk slapen ik er na uit zie om weer een voed aan vaste wal te zetten, wat met wat geluk ook in kan houden weer een douche na de BKYC. Nu afwachten wat Gdynia ons gaat brengen naast het gebruikelijke onderhoud wat voor morgen is gepland. De treinreis naar Warshau welke ik thuis had bedacht gaat daardoor waarschijnlijk niet meer door, afwachten en we zien wel en straks eerst een biertje.

21 juli 22.00

Gisteren een halve dag bezig geweest om een paar kabeltjes op dynamo aan te sluiten. Een halve dag omdat je er niet goed bij kan en moet improviseren met dat spul en het wilde maar niet lukken. Dus toch maar geprobeerd om op zondag ergens een paar kabelschoenen te vinden. Het geluk zit mij nu wel mee en ik kan de boel weer aansluiten en na wat gepuzzel werkt het weer.

s'Avond de aftergard party voor de officieren aan boord van een vande Poolse tallships

Vanochtend vroeg vertrekken voor een siteseeingtour met een bus een groep ik dat het Finnen waren en 25 russen. De Finnen stappen na 500mtr uit als ze horen dat we eerst in Gdynia blijven daarna naar Sopot  want daar zou de langste pier van europa zijn. Het ziet er uit als een soort rivierra. Na Sopot Gdansk waar de groep verder uit elkaar valt en ik maar op mijneigen ga wandelen want de rest wil maar iets meer dan een uur om daarna naar een grote supermarkt te gaan. Zelf heb ik de tijd genomen om wat rond te kijken en ik moet zeggen Gdansk en haar inwoner zien er prachtig uit zeker bij 30C. 

Na dit alles de hoop de was nog op tijd terug te krijgen tenslotte was die gisterochtend al opgehaald. Eerst om half negen wachten en na een tijdje krijg ik van de liason officier te horen ze komen over een uur, dus terug naar de boot nog net een kippenboutje kunnen binnenwerk en weer terug om de was op te halen. Na weer wat heer en weer gebel komt de auto met de was en de man geeft een belachelijk gewicht op om af te rekenen na een discussie tussen onze officier en de wasser hebben we het gewicht, je betaald per kilo, toch met dertig procent terug gebracht.

Morgen weer een lange dag want de race naar  Turku begint


Woensadag 23 juli 10.00u

Onder weg naar Turku  net wakker na een goede nacht slapen en een zonnige dag met  westnoordwestelijke wind 3/4 Bf heldere hemel een paar tallships om ons heen. De rust van het zeilen is welkom na een ook  wel rustige dag van de sailparade. Een indrukwekkend gezicht al deze schepen die zich op een beperkt gebied verzamelen om zich voor te bereiden voor deze parade. Een geluk voor de schepen de organisatie en de bemanningen was er nauwelijks wind wat de navigatie voor een ieder eenvoudig maakte

24 juli 20.30

Dobber dobber heeft niks te maken met vissen maar onze boot gaat nog maar met een snelheid van 1.1kn een hele tegenstelling met een aantal uren geleden en dit aan het eind van een wel zeer zonnige dag. Meerdere malen hebben we de brandslang mogen uitrollen om het dek wat af te koelen.

Daarnet bericht gekregen over de tussen stand van vanmiddag 7e in class en 9 overall op de tachtig schepen. O wat wachten wij op wind om ons de laatste negentig mijl naar de finish te brengen. Een krachtige zou mooi zijn omdat de excelcior daarvoor is gebouwd maar het ziet er naar uit dat het weinig wordt wat dus in ons nadeel is. De "windrose"  het megajacht met een Nederlandse bemanning is al gefinisht maar heeft dan ook wel een heel andere handicap dan wij zo’n 1.3 tegen 0.55 van ons. Na de finish ligt de archipel van Finland voor ons met zijn vele eilanden waar we hopelijk snel zullen zijn om nog een paar dagen door te brengen voor Turku om rond te varen met de "tante Fine" (FR)en de "asgard II" (IRL)

Zaterdag 26

Vanochtend vroeg gefinisht 11e en de class CI en 26e overall . Moeikijk te zeggen hoe goed hoe slecht,het is altijd de keuze welke strategie. Bij de start gaan enkele tallships E en andere W. De directe lijn naar de finish is bijna N. Wij besluiten de directe lijn te volgen. In ieder geval is dit de kortste en je kan varabele wind opvangen. En variabel waren de winden, gelukkig niet uit de richting tussen NE en NW wel variabel in kracht tussen momenten van minder dan 1Bf tot een kleine 5Bf. Te weinig voor een zwaar schip als de excelcior (103 ton)  welke zoals eerder gezegd gebouwd is voor zwaar weer.

Na dagen van betrekkelijke gelijkheid en niet te veel spanning zijn we nu aan het motorzeilen naar Hanko alwaar we proberen wat uit te rusten en de nodige onderhoud te plegen. waarbij er alweer hulp wordt aangeboden door andere schepen met de lokale connecties.





Zondag 27 juli

Hanko, gisteren na het inklaren afgemeerd in de vissershaven naast de "antwerp flyer" welke vanochtend tijdens mijn ochtend wandeling weer vertrokken is. Na de lunch is het tijd voor de reparatie van de generator. Een stuk bedrading is verbrand en dient dus vervangen te worden. Bill demonteert de generator en brengt hem aan dek alwaar ik de gelegenheid krijg met wat op de kade gevonden draad te repareren. Na hem terug geplaatst te hebben in de machine kamer blijkt dat ie het nog niet doet. Voor mij de gelegenheid om mij tussen de leidingen en machines te persen wat met mijn postuur toch wel ongemakkelijk is. Na wat gepuzzel besluiten we de generator weer los te koppelen om deze te kunne draaien zodat er meer ruimte vrijkomt Alle bedrading door gemeten. relais getest. Onder tussen loopt het zweet ons van het voorhoofd en over de rug want de machine kamer is nog als een sauna. Al met al tot de conclusie gekomen dat de oorzaak ligt in een ander paneel, dus hebben we gekozen voor een tijdelijk oplossing waarna de hele boel weer werkt.

Dit alles wordt gevolgd door het diner klaar gemaakt door Gwen en een heerlijk duik in de zee waarbij ik gelijk maar een wasbeurt inlas.

Maandag 28 juli

Na Hanko zijn we vertrokken richting Turku. Weer een zonnige dag waarbij we motorzeilen tussen vele eilanden en na de lunch ergens voor een uurtje voor anker gaan om een verfrissende duikt te kunnen nemen.

Voor mij de gelegenheid om mijn survivalsuit uit te testen en gelukkig blijkt na jaren van bescherming tegen regen en kou dat het drijfvermogen ruim voldoende is ook na de vele wasbeurten die zijn geweest. Tegen de avond varen we een inham van een eiland binnen alwaar de lokale bevolking ut de sauna komt om dit gebeuren te aanschouwen een toch niet dagelijks schouwspel zo'n groot schip op deze locatie. De jeugd vermaakt zich uitstekend allerlei  kapriolen om vanaf de boot in het water te duiken of springen. 

Na het eten keert de volkomen rust terug aan boord als een deel van de bemanning aan wal wordt gebracht om de bomen en de vliegen te bekijken .Niet alleen is zeer prettig om een tijdje niemand te horen praten ook het water wordt zo vlak als een spiegel en het enige wat nog te horen is zijn een paar zwemmende kinderen en vogels in de bossen. De rust wordt een beetje onderbroken door het gerommel van onweer op de achtergrond




Dinsdag 29 juli

Het gerommel is naar de voorgrond gekomen en we laten de stalen voorstag tot in het water zakken je weet maar nooit. Na de eerste hevige regen ga ik maar te kooi en even later is flits-boem dit is wel erg dichtbij. Om vier uur wordt ik ongewenst gewekt door een van onze gasten en wel die met de houten poten, na enige verbale verklaring om op te zouten naar het voor dek probeer ik de slaap weer te pakken te krijgen wat maar moeizaam lukt. 

In de ochtend blijkt dat we de nacht met het onweer goed hebben doorstaan en lichten het anker richting Turku. met waarschijnlijk nog een keer voor anker voor de lunch en een laatste zwem(was)partij.

Woensdag 30 juli 

Bezoek aan de MIR alwaar we dan eindelijk doen wat al in delfzeil was afgesproken n.l. omhoog. Niet alleen ik maar ook Bill en zijn dochter de een wat lager de ander wat hoger

Zondag 3 aug.

Ja we zijn aangekomen in Turku niet vandaag maar afgelopen woensdag. In Turku afgemeerd naast de “tante fine” en vier dagen van boven de dertig graden (34C) een ongekende hitte golf in Finland waarbij we een stagzeil gebruikte om enige schaduw aan boord te krijgen. 

De eerste spijkerbroek veranderd in een korte broek er blijven nu nog maar twee broeken over en de werkbroek. 

Vier dagen Turku dus boodschappen doen te veel wandelen in deze hitte en te weinig slapen in de nacht want het is als een sauna in de kooi. De meeste van de gasten slapen aan dek. 

Een bezoek aan de Wartslia fabriek waar ze scheepsmotoren maken tot 20 MW, een zeer interessante excursie, tevens een middag gebruikt om de lokale historie te bekijken wat niet erg slim was daar het 34 C was met het gevolg dat ik s'avond niks meer waard was. Geleerd van deze ervaring besluit ik mijn geplande reis naar Helsinki maar te laten vervallen en te gaan kijken naar het roeien van team Excelcior. 

Ongecoördineerd roeien levert een tweede plaats op in de heat wat niet genoeg was voor de finale. Vandaag voor de sail parade uit zijn we uitgevaren uit de haven onderweg naar Mariehamm waar we dinsdagmiddag hopen aan te komen na tweenachten voor anker om te genieten van de rust en om weer even een duik te nemen

       

    

        Maandag 4 aug

Net als gisteren doe ik vandaag de route planning en de navigatie aan boord van de Excelsior. Bill kan na het vertrek van de anker locatie eerst een paar uurtjes gaan lezen want een nacht voor anker in een ruime baai zorgt ervoor dat hij herhaaldelijk aan dek is geweest om onze positie te controleren. Na het eten zijn we even het eiland Berghamm op geweest om naar de hoogste top te klimmen. Met twee van onze gepensioneerde gasten, op bootschoenen, en Katherin over bemoste rotsen en onbegane route naar de top waar we de andere ontmoeten welke naar wat ik hoor een wat veiligere weg hadden gevonden. Het uitzicht vanaf de top , misschien wel dertig meter is wijds te noemen hetgeen inhoud dat de eilandjes om ons heen dus een stuk lager zijn.  Na het afmeren in Degerby gaan we Bf maar een biertje halen in de plaatselijke pub waar blijkt dat dit niet al te vaak gebeurt dat er zo'n grote groep komt wat de herbergier komt na een tijdje naar buiten om een foto te maken van zijn volle terras waar niet alleen wij maar ook de muggen in grote groepen aanwezig zijn en het lijkt erop dat een goede douche en een schoon lichaam je aantrekkelijker maakt.

Woensdag 6 aug.

Gistermiddag aangekomen in Mariehamm wat rond gewandeld. Vandaag een bezoek gebracht aan de Pommern een honderd jarige bark van de voor malige reder Gustafson wat een goede impressie geeft van hoe het leven aan boord moet zijn geweest in die tijd, voor de mast en achter de mast, dit zeker na het lezen van "de laatste graanrace" en "het barkschip amacitia". Daarna naar het maritieme museum grotendeels gewijd aan deze periode. s'Middags een lekkere lange wandeling gemaakt rond Mariehamm en afgesloten met een diner in een restaurant wat weer even een verwenning is om aan een normale tafel te zitten. Op de weg terug naar de boot loop ik Bill en Astrix tegen het lijf en we gaan gezamelijk naar de Captains receptie  waarna de avond wordt afgesloten met nog een borrel aan dek.

Donderdag 7 aug.

We zijn onderweg naar Riga. Na de harde wind in Mariehamm is de wind afgenomen tot een 3 tot 4 Bf en zoals het er nu uit ziet gaan we de 240M met een snelheid van ongeveer 6kn maken wat neer komt op zo'n veertig uur

 zondag 10 aug.

We zijn nu een dag in Riga na een ontvangst door de “Spaniel” in een oude paardentram en een rondrit door de stad onder het genot van drankje en een hapje. Vandaag een dag van onderhoud aan de boot,  lijnolie en dierenvet



Maandag 11 aug.

Vandaag uitgebreid Riga bekeken wat betekende van 11uur tot 4uur rond gelopen door de stad en vele mooie gebouwen en parken gezien en eindelijk een nieuw horloge gekocht, een van Russische makelij.

s'Avonds weer een afterguard party in een museum en daarna een irish-koffieparty op de Asgard II met daarna om twee snachts afscheid van weer een groep gasten en om 4uur komt de dieselleverancier waarna dan eindelijk bedtijd


Dinsdag 12 aug

Een onverwachte siteseeingtour naar Segulda een kilometer of 50 van riga en dus al is het vanuit de bus een kans om wat van het land te. Veel bomen en behoorlijk vlak. De woningen zien er redelijk uit en aan de wegen wordt hard gewerkt . Segulda is een toeristische plaats waar we eerst een tocht maken met een raft over de rivier die langs het dorp loopt en er schijnt een belangrijke bobbaan te zijn welke we alleen van afstand zien. Na de tocht een zeer uitgebreide picknick waarna we een van de laatste middeleeuwse kastelen gaan bekijken voor de terugreis van een uur naar Riga waar we uit de van de bus stappen want we staan in de file .

Donderdag 14 aug.

We zijn weer van start dit keer voor de race Riga - Travemunde. Riga klopt eigenlijk niet want we zijn gisteren uit Riga vetrokken na de parade of sail door de golf van Riga naar ventpils alwaar de start zal plaats vinden. De reis begon met redelijk weer en in de avond leek het er op dat de voorspelde harde wind toch zou komen de donkere wolken pakken zich samen boven het land. Echter na een tijdje worden we overvallen door dichte mist welke zorgt dat mijn wacht wat langer wordt omdat we gedrieën de ergste mist door werken. Zes uur het klaart wat open ik mag naar bed . s'Ochtens zeven uur komen we aan bij Ventpils alwaar om 18.00 de start zal plaats vinden en waar wij dus de gehele dag rond varen om te wachten op de start en in de tussentijd neemt de wind toe tot 6bf. De start van de klasse A schepen ziet er geweldig uit, alleen de Oosterschelde laat het wat afweten maar geeft mij daardoor de gelegenheid om wat foto’s van haar  te schieten.. Na het eten en de afwas krijgen we een waarschuwing door van winden van 60 knots en dus alle hens aan dek voor de bemanning en die trainees die het aankunnen, want een hele dag heen weer varen heeft toch zijn tol geëist en zijn de vissen gevoerd.. Een reef wordt gezet in het grootzeil en we doorstaan de wind die door ons wordt ingeschat op 50 knots.  Boven deks gaat alles goed alleen bededendeks is het een puinhoop en ligt van alles over de vloer verspreidt. Na de harde winde wind wordt besloten om de reef te verwijderen en nu komt mijn gevoel dat het mijn dag niet is tot recht en tijdens het aantrekken van de dirk schiet een blok wat gevierd had moeten zijn los en ik ga onderuit en waarschijnlijk is kursty op mijn enkel gevallen waardoor ik nu ben uitgeschakeld voor de wachtlopen en mij zal moeten beperken tot het benedendekse gebeuren. Dit heeft tot gevolg dat het wachtschema drastisch wordt aangepast en Bill, Nick en Tom het nu met heel wat minder slaapmoeten doen ook daar we gezien  het weer met een dubbele bezetting lopen. Zo kalm als de eerste race was zo zwaar is de tweede tot nu toe. De wind varieerd van 4 tot 9 en meer bf bij vlagen .



Vrijdag 15 aug

Na het opstaan blijkt mijn enkel ondanks dat er niets aan te zien is toch dusdanig pijnlijk dat ik mij moet beperken tot beneden deks daar het te gevaarlijk is, ook voor mij met mijn ervaring, om over het dek te stuiteren, wat mij dus rest is de afwas, het schrijven van dit wat lezen en mij afvragen wat er daarbuiten allemaal gebeurt. De meeste duiken na hun wacht direct te kooi  Liggend in mijn kooi voel het schip alle kanten op gaan althans zo lijkt de ene keer op de andere neer dan weer stuurboord en dan weer port allen niet naar achteren al voelt het wel zo aan als je met je hoofd in je kussen wordt gedrukt. Slingeren houdt in dat ook mijn enkel niet stil ligt we zullen zien. Op een moment maken we zoveel slagzij dat de fok te water schijnt raken wat met een hele hoop geweld  en kabaal gepaard gaat dat je denkt wat gaat er nu over boord de topmast, de mast,  de kluiverboom?  Het blijft echter stil boven mijn hoofd er wordt niet paniekerig geschreeuwd maar men is even stil van dit natuur geweld, Ik zal de verhalen nog wel een paar keer moeten horen alleen de belevenis beneden is toch heel anders heb ik de indruk. Het enige geluk van het gebonden zijn van benedendeks is dat de regen geen vat heeft op althans niet direct het loopt niet de spuigaten uit maar er komt wel een deel door de luiken en trappen naar beneden en daar ik niets anders te doen heb dan de afwas probeer ik ook maar het water weg te scheppen. Regelmatig klinkt het helling alarm als de klepelde bel raak weten we dat we weerslagzij maken en dit gebeurt zeer afwisselend als het enen na het andere front in de Baltische zee ver ons heen komt dan 4 bf dan 8 tot 9bf hetgeen het geheel onrustig en de wachten vermoeid maken. Met nog een ruime twee honderd mijl te gaan hoop ik dat de wind afneemt ik mezelf kan gaan in tapen en de andere van wat slaap te kunnen laten genieten, morgen weten we af de nieuwe voorspellingen kloppen, Tussenstand na vannacht 3e in klas 7e overall er gaat gejuich door het schip nu de rest van de race nog

Zaterdag 16 aug

Na de laatste afwas van de pannen tijd om in e kooitje duiken. Het hellingsalarm gat minder vaak af. De eerste taak na het opstaan is weer het afwassen van de nachtwacht was en daarna wat koffie en een ontbijt. We liggen nog steeds over bakboord en gaan richting gdynia, even aan dek geweest om de wind te voelen en een sjekkie te roken en daarbij blijkt dat het staan toch welgevoelig is in de achillespees, de zon schijnt volop en de wind is vrij constant de zwel is nog steeds een meter of vier. Diverse schepen hebben zich om verschillende redenen uit de race terug getrokken, de “tante fine” vrij kort na de start, de Asgard II vannacht, van een hoop andere weet ik de namen niet maar straks krijgen we weer bericht van het race-control alwaar een ieder zijn positie dient te melden.  


De dag is een stuk verder gevorderd en onder tussen blijkt de Asgard II assistentie hebben aangevraagd want zij maakt water en ze weten het lek nog niet te vinden .Een heli horen we via de VHF en de “Zonnobe Gramme” is standby schip. De pilot zegt alhoewel deze al een paar jaar oud is dat de normale weersomstandigheden in de baltic zonnig kalm en normaal geen stormen hoe anders is het nu in de tweede race.Met ons gaat het goed de vaste bemanning met mij als chef afwas komt na de stormen van de afgelopen tijd weer wat tot rust niet dat het nu niet meer waait, nog altijd een 5 a 6bf maar de zee is rustiger. Tevens hebben we via via te horen gekregen dat we nog steeds 3 in klasse en 20 overall zijn hetgeen inhoud dat een aantal jachten ons zijn voorbijgegaan. De koers was recht op Gdynia een aantrekkelijk vooruitzicht maar de race brengt ons richting Bornholm en verder.

Zondag 17 aug

Gisteravond viel de wind geheel weg waarna ik nadat deze zee ook rustig was geworden even een kwartier aan dek heb gestaan niet alleen voor een sjekkie en frisse lucht maar ook om te kijken hoe de enkel het doet. Vanochtend blijkt dat het nog niet goed is voor mij om op dek te staan want mijn enkel is een stuk gevoeliger. Dit is wel heel jammer want met een blauwe hemel weinig wind en meer zeilen op had het toch een mooie dag kunnen zijn, nu zal ik mijn enkel toch moeten ontzien en mij moeten beperken tot zitten en liggen lezen.




Een voordeel van dit weer is dat er weer afgewassen kan worden volgens het wachtrooster. Nog steeds een honderzestig mijl te gaan tot de finish en nog maar vier van de twaalf boten in onze klassen zijn in de race en wij nog derde, maar wel 7e overall. D berichten over de Asgard II zijn wat gunstiger, een diabeet is met de heli van bord gegaan en het lek is onder controle en ze zijn nu onderweg naar Gdynia.


Maandag 18 aug

Rond de lunch nog 140 mijl te gaan tot de finish en daarna nog 90 tot Travemunden. vanochtend bericht gehad dat de Asgaard II de race weer heet hervat. dit ziet er dus beter uit. Na een dag een nacht is de windrichting ons nu goed gezind en gaan we richting Bornholm en  na het genot van een vlakke zee zodat ik mij wat aan dek kon bewegen begint het nu ook wat harder e waaien. Alles wat binnen de regels van de race mag worden op gezet is vanochtend op gezet, vlieger, kluiver, fok, grootzeil, groottopzeil, bezaanstagzeil, bazaantopzeil en de bazaan, als de wind echt sterker en uit ZO wordt zoals voorspel zal weer wat zeil worden geminderd voor de nacht. Meer wind betekend meer deining en meer beweging van de boot wat zal inhouden minder beweging voor mij en dus weer benedendeks, Net nadat ik dit heb geschreven wordt gelijk het bazanstagzeil ingenomen.




Een uurtje later wordt deze weer gezet en varen we richting einddoel wind zuidoost en wij west, weerbericht later deze middag toenemend naar west de vlieger wordt weg gehaald en we gaat eten, sperziebonen in een franse kaassaus, gebakken aardappels en varkensvlees een ieder geniet ervan. Om acht uur wordt de champagne (kinder) open getrokken want eindelijk passeren we ons waypoint bij Borhnholm en Kyrtsy heeft haar cijfer A, B en C's ontvangen en is daar blij mee.

Woensdag 20 aug

Ruim een week onderweg de laatste dagen met tegen wind en vele buien, maar we zijn gefinisht en komen dichter bij Travemunden en de wolken vormen een deken. 4e In klas en 24 overall is de voorlopige uitslag, we hopen vanavond laat af te meren en dan over te gaan tot het nemen van wat alcoholische drank ter afsluiten van de tweede race.De afstand van ventpils tot de finish voor Travemunden zo'n 350M, de door ons afgelegnde weg vanaf Riga is totaal een kleine 800M wat toch wel wat veel is, maar we komen dichterbij. Stiekem denkend over hoe en wanneer weer thuis te komen, eerst maar proberen te bellen in de avond en vragen hoe het in Nederland is en daarna definitief beslissen of de trein of het vliegtuig of vrijdag of zaterdag of zelfs zondag vertrekken we zullen morgen wel zien. Een lange race uiteindelijk met wat persoonlijke tegenslag met de enkel, maar nadat deze wat beter werd heb ik toch weer wat mee kunnen draaien met wachtlopen alleen nu de dagwacht in plaats van de nachtwacht wat meer slaap betekend zo heeft ieder nadeel zijn voordeel.





Zaterdag 23 aug.

Na wat parties en siteseeing is het vandaag de trein naar huis na een geslaagde werkvakantie!