Home
|
Rotterdam-Curaçao a/b SV White Raven 1998-1999
|
E-mail
|
De reis van Rotterdam naar Madeira
Rotterdam 30 sept vertrek van de White Raven (63k)
vanuit de veerhaven met aan boord Jacqueline, Ben, Daan en Dease.
Jacqueline de schipper, Ben de 2e schipper, Daan de kokkin/ maat en Dease
onze Canadese maat.
Vanuit Rotterdam gaat het via de nieuwe waterweg naar zee, afzakken naar
het zuiden langs de kust van het vaste land.
Dertig, veertig mijl noord voor Calais wordt ontdekt wat er achter kan blijven
van de vissers, nl.. een visnet in de schroef. Onderzeil wordt er verder
gevaren tot de White Raven op sleep wordt genomen door de Notre Dame de Risbon
een reddingsboot van de Franse collega's van de KNRM. In de haven van Calais
haalt een duiker het visnet van de schroef en de reis wordt voortgezet.
Hierna de oversteek over de golf van biscay welke op zich geen problemen
heeft gegeven
Zelfs een topsnelheid van 10,6 knots heeft opgeleverd.
Finisterre, een gale warning 8Bf, wordt gerond en daarna langs de Spaans
Portugese kust naar Lissabon. Onderweg worden de eerste dolfijnen gezien voor
de kust van Portugal, waar ze ook moeten zigzaggen om de lastige Portugese
visser te ontwijken. Maar de kust heeft ook zijn mooie kanten zoals volgens
het logboek dd: 9 okt "beautifull sunrise over Portugal" 8.00 uur, "beautifull
moonrise"21.40 uur.
Doca Alcantara te Lissabon wordt bereikt 10 okt om 01.30 uur.
De treinreis naar Lissabon 10-okt
De reis naar Lissabon gaat voor mij met de trein. Eerst met de thalys naar
Parijs lekker ruim in de eerste klas. Het gedeelte tot en met Brussel gaat
gewoon net als thuis ,waarna voorbij Brussel het gas open gaat en we alle
auto's achter laten. In Parijs, waar men met de metro van station Nord naar
Montparnasse moet om overstappen voor het tweede stuk van Parijs naar Irun,
bij de Frans/Spaanse grens, met de Train Grand Vitessse. Dit reisdeel in
de tweede klasse, ik moet een beetje afbouwen, gaat tot Bordeux als een speer.
Echter hierna begint het te lijken op een stop trein. In Irun aangekomen
overstappen op het langste en nachtelijk deel van het traject. Dit deel van
de reis begint met het alweer wat zuidelijke temperament van de mensen nl..
een drukte van jewelste, nog niet eens in de hoeveelheid, maar wel in volume.
Wagon 121 zitplaats bij het raam. Na gedegen speurwerk de zitplaats gevonden,
maar ook de gehele familie met die "mama", in deze coupe. Met veel spraakverwarring
en handgebaren is mij duidelijk geworden dat mijn plaats bezet wordt door
die "mama" en dat ik haar plaats krijg in de andere coupe. De keuze is simpel
of in de familie worden opgenomen en zeker niet aan het familiefeest van
zo'n nachtelijke reis te kunnen ontsnappen, of in de andere coupe afwachten
wat mij zal overkomen. In deze coupe zitten reeds een aantal m.i. Portugezen
en er willen steeds meer mensen bij. Een groep Koreanen, zoals later bleek,
doet verwoede pogingen alle grote koffers en zichzelf ook in de coupe te
nestelen. De Portugezen blijken ineens geen plaats te hebben gereserveerd
en verlaten dus maar de coupe om te gaan feest vieren op de gang. Deze gang
is het toneel van familieleven aan boord van een Zuid-Europese trein en dit
gaat luidruchtig door tot in de vroege uurtjes. Bij het "kedeng - kedeng"
slaap ik toch niet al te best, dus erg veel last heb ik er niet van. Wat
voor taal ze spreken die Koreanen weet ik niet, maar wat ik wel weet de enige
die ze spreken en het is niet het enige wat ik niet versta. Want Portugees,
Frans en Spaans dat gaat bij mij ook niet, dus er valt weinig te praten in
de trein. De reis die zo'n twaalf en half moet duren begint met een redelijk
tempo maar naarmate de reis vordert gaat dit tempo omlaag naar misschien wel
twintig km/h en in Portugal met behulp van Europese subsidie een soort stop
en go gangetje en de trein komt dus, afhankelijk van zomer-, wintertijd uren
later aan. Met de taxi naar White Raven, daar aangekomen is het eerste wat
ik zie de kokkin Daan met armen tot aan de ellebogen onder het vet en de
roest van het ankerlier. Ook de rest van de bemanning, Jacqueline, Ben en
Dease zijn niet geheel vrij van vet en roest want er blijken toch nog wat
klussen te moeten worden gedaan. Na het even rond kijken en bezinken van
de treinreis is het tijd voor de lunch en het verslag, van de bemanning, over
de boot reis naar Lissabon.
De voorbereiding voor de zeiltocht naar Madeira 11 t/m 13 okt
Voor de reis naar Madeira moeten eerst nog wat klusjes gedaan worden, hiervoor
is het nodig om gedurende zowat gehele dagen door Lissabon van winkel naar
winkel te gaan en onderdelen te kopen. Van pompwinkel naar de volgende pompwinkel
welke allemaal wel nieuwe willen verkopen maar geen onderdelen hebben om
de onze te repareren. Gelukkig ligt er in het dok een Hollands schip en de
bemanning is zo bereidwillig ons te assisteren en ons van een spie te voorzien
zodat we zelf de pomp hebben kunnen maken.
Dinsdag komen Philip en Janine uit Canada aan boord. Philip beheerst de
Portugese taal wat ons zal helpen met het vinden van de juiste winkels.
Een oven (110k) moet worden aangeschaft om de keuken
mogelijkheden uit te breiden. Echter zijn we met meerdere er op uit gestuurd
om te kijken wat prijstechnisch interessant is. Jacqueline heeft er een voor
een schappelijke prijs gevonden en stuurt ons er op uit om deze te gaan kopen.
Philip echter heeft onder tussen in een heel groot winkelcentrum ook om
zich heen gekeken en er een gevonden en besluit om deze mee te nemen omdat
het winkelcentrum op een klein uur rijden met de metro is, wat is zijn verbazing
groot wanneer hij na al dat gesleep bij het schip komt en opdekt dat er al
een aan boord is, maar zijn keuze was precies de goede want hij heeft exact
het zelfde type gekocht.
Als gevolg van deze situatie zijn we s'avonds maar inkopen gaan doen in
het centrum alwaar Philip het apparaat gelukkig weer kon terugbrengen (Portugees
spreken is handig). Ondertussen gaan Daan, Daese en ik in de supermarkt inkopen
doen, tijdens dit inkopen ben ik even gaan kijken of het bij Philip allemaal
lukte en toen ik terug kwam in de supermarkt heb zeker een half uur en twee
kilometer moeten zoeken voor dat ik ze terug vond zo groot is deze supermarkt.
Om een uur s'nachts met zware bepakking en kapot van het tillen en lopen
zijn we weer aan boord gekomen.
Vertrek uit Lissabon 14-15 okt
Eerst even vieren dat ik jarig (102k) ben met
gebak en koffie, daarna naar de overkant van de Taag waar we water en diesel
tanken.
Zodra we de Taag hebben verlaten gaan de zeilen omhoog en zijn we onderweg
naar Sesimbra Portugal. Het weer in Lissabon begon zonnig en onderweg trekt
het helemaal dicht met mist. Bij Sesimbra gaan we voor anker (101k) en gelukkig trekt tegen de tijd dat we
daar aankomen de mist weg zodat we genoeg zicht hebben om goed te kunnen
ankeren.
De volgende dag, 15 okt, gaan we aan de kade liggen om het plaatsje te bekijken.
Ondanks de mist kan je zien en horen, meeuwen (41k),
dat het een visserplaats is, de vis wordt op straat gebakken of gegrild (62k) en overall zie je kleine
en grotere boten liggen en varen. Op het strand en in de straten zie de vissermannen
hun vislijnen weer op orde maken en in het dorp staan nog meer manden met
vistuig voor de roeiboten waarmee ze vissen.
Sesimbra - Sagres 16-19 okt
Om 9.00 uur uit Sesimbra vertrokken richting Lagos, met voor mij op dit
schip het eerste echte wachtlopen. We varen de helen nacht door, met wachten
van vier uur. Langzaam beginnen we in te slingeren en Janine heeft hier de
meeste moeite mee. Ben ervaren door de oversteek van Holland naar Lissabon
heeft een pleister geplakt. De trip is niet zo ver en de onderweg worden
we op de foto gezet door de Duitsers die naast ons lagen in Sesimbra.
Met een windkrachtje van twee tot drie gaat het allemaal niet zo snel en
dus besluiten na het passeren van C. St'Vincente om The White Raven s'ochtens
de 17e Okt in Sagres vast te binden. Dease onze Canadese visserman heeft
net voor dat we de haven binnen varen zijn vistuig binnen gehaald met daaraan
een zwaardvis, echter het is niet gelukt om de vis aan boord te takelen zodat
we nu op een andere vis moeten hopen om op te eten.
Na een nacht van een twee en een half uur slapen en een heerlijke wandeling
langs de klif (66k), met prachtige rotsen (102k), van de Algarve een goede maaltijd is
het tijd om aan de nachtmarathon van slapen te beginnen.
Sagres - Madeira 19-24 okt
S'ochtends om 6.00 alle hens aan dek de laatste voorzorgsmaatregelen treffen
voor de oversteek naar Madeira. Om 6.35 uur gooien we de trossen los en vertrekken
richting Madeira zo'n 540 miles of een dag of vijf.
De wachten zijn van twaalf tot zes en van zes tot twaalf. Dease is weer
aan het vissen de vraag is eten we vegetarisch of niet?
Dinsdag 20 okt de nachtwacht van 0.00 tot 6.00 loopt redelijk voorspoedig
met een gangetje van 6 a 7 kn op een koers van 242 graden. Zoals het nu gaat
zijn we volgens de huidige berekeningen vrijdag al in Madeira. Na de wacht
lekker een paar uurtjes slapen en op naar de volgend wacht. Ondertussen is
de wind afgenomen, wat de nachtrust ten goede komt. Bij het opkomen van onze
middagwacht is de snelheid behoorlijk afgenomen en worden de berekeningen
bijgesteld tot aankomst op zaterdag.
Aan het einde van de middagwacht is het raak en Dease "slaat" een vis aan
de haak. Een Dorado (120k) van een kilo of twaalf,
we hebben nu voor een paar dagen vis te eten.
Woensdag 21 okt in de nachtwacht valt de wind geheel weg we sluiten de motor
bij te zetten, waardoor onze snelheid oploopt tot een knoop of zeven. Wanneer
dit zo blijft zullen we Donderdag al aankomen, naar een uur op de motor zijn
we de windstilte alweer voorbij en gaan verder onder zeil.
Tijdens de wacht begint Dease met de voorbereidingen van de Dorado nl.. het marineren.
De middagwacht is een rustige wacht, waarbij de helft van het traject passeren.
Nog zo'n 200 mijl bij een snelheid die nu ligt tussen een en vier knopen
wordt de aankomst ingeschat op zaterdag.
Na de wacht gaan we de eerste vis maaltijd uitproberen.
Donderdag 22 okt de wachten beginnen te wennen, want ik heb voor de wacht
toch zeker van half tien tot twaalf s'avonds geslapen.
De nacht is helder en vol met sterren en kunstmatige sterren vliegen door
de sterrenbeelden heen naar verre landen aan de andere kant van de oceaan.
De wind is verder toegenomen en onder het genot verse popcorn gaan we de
wacht voortzetten tot zes uur. Om ons heen is niet veel te zien. Echter in
de dames wacht schijnt er van alles te gebeuren, zoals schepen die op een
halve mijl voorbij razen.
De middagwacht begint met een shower our, met daarna een zonnebad op het
achterdek.
Tijdens deze wacht is wat meer leven te zien, want er vliegen een vlinder,
een libellen en wat vogels rond de White Raven.
Vrijdag 23 okt tijdens de nachtwacht heeft Dease ons, Ben en mij, uitgelegd
wat Haloween inhoudt, want deze Canadese traditie wordt ook aan boord van
de White Raven in stand gehouden. Dease zegt dat op de avond van Haloween
de geesten van de doden terug komen om de levende angst in te jagen en het
enige wat hier tegen in te brengen is om jezelf als geest uit te dossen in
de hoop dat je aangezien wordt als een geest. Met alle mogelijkheden van
dien.
Haloween vindt plaats op 31 okt dus hebben we als hollanders de tijd op
Madeira nodig om ons hierop voor te bereiden.
De nacht is weer donker in rustig dus we kunnen onze geesten laten dwalen
over hoe de geesten dwalen.
Zaterdag 24 okt 00.30 uur de laatste van de avondwacht gaat naar het toilet
en naar bed, maar de geur die blijft hangen klopt niet. na een half uurtje
blijkt waarom en we hebben een klein shit probleem en het begint te stinken
in de hutten. De eerste komen uit hun hut om in de stuurhut een frisse neus
te halen. Na het leeg pompen van de vuilwatertank is het probleem verholpen.
Nu nog even luchten en men kan weer naar bed. Voor de rest ziet de nachtwacht
er normaal donker uit.
Met nog zestig mijl te gaan moeten we om borreltijd aan kunnen komen. 3.00
uur is het eerste wat we zien wat staat op vaste grond het lighthouse Ilheu
de Cima van Santo Porto, we zijn dus in de buurt van land.
Tijdens deze wacht worden we ingelopen door zoals de sectorlichten aangeven
een "kleine boot", maar wat is klein 19,99 mtr is dat ook klein? We kunnen
het niet zien maar op deze koers gaan ze duidelijk sneller.
Om 12.00 begint zoals het er nu uit ziet de laatst wacht van het traject
naar Madeira (54k) en we kunnen de contouren van
Madeira en de omliggende eilanden in een behoorlijke nevel zien liggen. Helaas
want het had mooi geweest om dit bij helder zicht te kunnen doen om een duidelijk
foto van het eiland te kunnen maken.
Funchal Madeira de haven binnen varen maar er meteen weer uit gestuurd worden
om verderop voor anker te gaan. Dus vlak bij is land maar we kunnen er nog
niet op en beginnen dus aan het borreluurtje.
terug naar de index